Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluit

Glastransportset

Algemeen

Beschrijving:
Glastakel met vacuümheffer, glaskar en glasslee waarmee ruiten tot 200 kg zonder handmatig tillen gemakkelijk kunnen worden getransporteerd

Arboverbetering:
Vermindering tilbelasting van zware ruiten

Introductiejaar:
1995

Fabrikaat:
Glastakel, glaskar en glasslee

Leverancier:
Muyen BV
Tiel
Tel: 0344 - 62 37 77 
info@muyen.com
www.muyen.com
www.tilhulpmiddel.nl

Prijsindicatie:
Glastakel niet gemonteerd Euro 1050,- excl. BTW compleet met vacuümzuiger
Glaskar niet gemonteerd vanaf Euro 350,- excl. BTW
Glasslee voorzien van zuignappen Euro 220,- excl. BTW

Leveranciers van soortgelijke producten:
De Glasbok BV
Budel
Tel: 0495 - 49 76 33
www.glasbok.nl

Technisch

Productomschrijving:
De glastransportset bestaat uit een glastakel met vacuümheffer (frame met loopkat, een vacuümheffer met handzuignappen en een lier), een glaskar (wagen met twee harde rubberen wielen, twee luchtbandwielen, touwhaken, opzetstukken, klemmen voor het glas en twee u-profielen voor het transport over stoepranden) en een glasslee.
De glaskar kan in de meeste glasauto's worden meegenomen. Op de kar zit een steun.
Hierop kan het frame met zuiger en lier van de glastakel geplaatst worden tijdens de montage van de haak aan de loopkat. De banden zijn demontabel en kunnen worden vervangen door hardrubberen wielen. Met de glastakel kunnen ruiten van de glaskar worden geladen en op de bouwplaats worden afgeladen. De glastakel bestaat uit een hijsbalk met loopkat, ondersteuningspoot, draaipoot en zuigerframe. De hijsbalk steunt aan een kant op een draaipoot die vast op het imperiaal van de glasauto is bevestigd. Aan de andere kant steunt de balk met twee verstelbare poten op de grond. Een speciaal frame met vacuümzuigers en een handlier wordt aan de loopkat bevestigd. De takel kan voor de glasauto op maat worden gemaakt en met een hulpstuk op glasbok of rek worden bevestigd.

Gebruik:
Door middel van een snelspankoord worden de ruiten op de kar gefixeerd tegen omvallen.
De glaskar kan door een persoon bestuurd en bediend worden. Gebruik van hardrubberen wielen is aan te bevelen bij rijden over harde en een min of meer vlakke ondergrond.
De glastakel kan gemakkelijk in korte tijd in en uit worden geklapt en vastgezet op de achterzijde van de auto. Het hijsen kan door een persoon worden uitgevoerd. Bij veel wind of bij gebruik van een glasslee wordt twee personen aanbevolen. Gebruik wordt met name aanbevolen voor ruiten zwaarder dan 50 kg.

Specificaties:
- Met de glaskar kunnen ruiten tot 200 kg worden getransporteerd. De glastakel kan ruiten tot 200 kg takelen. De vacuümheffer is niet geschikt voor het hijsen op grotere hoogte.
- Eigen gewicht: glaskar en/of glastakel < 25 kg
- Materiaalsoort: diverse

Effecten

Arbo effecten:
Door gebruik van de glaskar en glastakel vermindert de tilbelasting tijdens het horizontaal transport. Tevens is de positie van handen en armen beter tijdens gebruik van de glaskar, vergeleken met handmatig transport met bijvoorbeeld zuignappen. Werkhoudingen verbeteren ook wanneer de glastakel wordt gebruikt voor ruiten > 50 kg, die vaak onhandig van formaat zijn.

Efficiency effecten:
Bij een vlakke en harde ondergrond kan de kar gemakkelijk door een persoon worden bediend. Tevens is de kans op schade kleiner vergeleken met handmatig transport van ruiten. Gebruik van de glastakel kost enkele minuten extra vergeleken met handmatig tillen.

Randvoorwaarden

Technische:
Geen

Organisatorische:
De vacuümheffer mag niet worden gebruikt om glas te plaatsen. Deze is immers niet voorzien van een beveiliging indien het vacuüm is opgeheven. De vacuümheffer is slechts geschikt voor kort transport zoals van de wagen op de nevenstaande glaskar. Bij veel wind of bij het rijden over rulle grond zijn twee personen nodig om de glaskar te bedienen. Gebruik van veiligheidsschoeisel en handschoenen is verplicht bij het werken met glas. Tevens mag de zuiger niet gebruikt worden voor het plaatsen van glas.




Laatste update informatie: 22 juni 2009