Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluit

Demontabel vlot

Algemeen

Beschrijving:
Het demontabele vlot dient als vaste werkvloer voor werkzaamheden aan een gevel vanaf ondiep water (maximaal twee meter diep).

Arboverbetering:
Het vlot wordt gefixeerd op de bodem van het water, waardoor een veiliger en meer stabiele werkvloer ontstaat dan bij traditionele werkmethoden, zoals werken vanuit een boot. Omdat het vlot vrij is van schommelbewegingen, treedt minder lichamelijke vermoeidheid op. Met de mogelijkheid tot het plaatsen van een steiger op het vlot, kan bovendien een optimale werkhoogte worden bereikt.

Introductiejaar:
2003

Fabrikaat:
Demontabel vlot: vanderwal 01
Accessoires: zwemvesten, polyester bootje, glijplanken, afmeerstok, beveiligingsmaterialen voor werken op hoogte.

Leverancier:
Burgers van der Wal
Doetinchem
Tel: 0314  - 369 280
l.smits@burgersvanderwal.nl
www.burgersvanderwal.nl

Prijsindicatie:
Euro 32.750,- excl. BTW (incl. aanhanger)
Accessoires: euro 1.670,- excl. BTW (excl. bootje)

Technisch

Productomschrijving:
Het vlot bestaat uit kunststof drijvers en aluminium profielen en platen, die relatief eenvoudig met bouten en moeren aan elkaar worden bevestigd. De telescopische poten bestaan uit rechthoekige aluminium profielen met plaatvormige voeten. Het verankeren van de poten aan de bodem vindt plaats met behulp van een lier. Het gefixeerde vlot biedt voldoende stabiliteit voor de opbouw van een steiger.

Gebruik:
Allereerst moeten de diverse elementen van het vlot van de aanhanger worden getild. De lichte elementen kunnen hierbij handmatig worden afgeladen en de zware elementen (tot 104 kg) dienen met een tilhulpmiddel te worden gelost. Het vlot wordt vervolgens handmatig gemonteerd op de wal nabij de waterkant. Na de montage schuiven vier medewerkers het vlot in het water. In minder ideale situaties (zoals opstaande randen aan de waterkant) kunnen hierbij glijplanken worden ingezet. Nadat het vlot op zijn plaats is neergelegd, wordt deze met behulp van telescopische poten aan de bodem verankerd. Op het gefixeerde vlot kan een steiger worden gebouwd.

Specificaties:
- Afmetingen in gedemonteerde toestand: 400 cm x 163 cm x 140 cm (lxbxh)
- Afmetingen werkoppervlak in operationele toestand: 250 cm x 400 cm
- Totaalgewicht: 385 kg
- Gegewicht zwaarste element: 104 kg
- Materiaal: aluminium/ kunststof

 

Effecten

Arbo effecten:
Het vlot levert een stabiele werkvloer en kan daarom als een veiliger werkmethode worden aangemerkt dan traditionele werkmethoden, zoals het werken vanuit een boot. Daarnaast is het vlot vrij van schommelbewegingen, waardoor het gebruik ervan een gunstig effect heeft op de lichamelijke vermoeidheid. Bovendien kan door het plaatsen van een steiger op het vlot een optimale werkhoogte worden gecreŽerd.

Efficiency effecten:
Gebruik van het vlot is efficiŽnter dan een veel gebruikte werkmethode waarbij de gracht of het water wordt leeggepompt om vanaf de bodem te kunnen werken.
De kwaliteit van het werk is beter en verloopt sneller wanneer vanaf het stabiele platform wordt gewerkt in vergelijking met het werken vanuit een schommelende boot.

Randvoorwaarden

Technische:
- In ongunstige situaties voor het te water laten van het vlot, dienen glijplanken te
  worden ingezet
- De medewerker dient geÔnstrueerd te zijn over de juiste wijze van (de)montage en
  gebruik van het vlot
- Bij gebruik van het vlot in combinatie met ladders en/ of steigers zijn adequate
  instructies met betrekking tot het veilig werken op hoogte een vereiste

Organisatorische:
- Er moet opslagruimte beschikbaar zijn
- Het op- en afbouwen van het vlot dient met vier personen plaats te vinden
- Het zwaarste element van het vlot (104 kg) dient bij lossen, laden en montage verplaatst
  te worden met een tilhulpmiddel, zoals een hijsarm of een heftruck.
- Tijdens het monteren en demonteren van het vlot zijn werkhandschoenen vereist.
- Tijdens het te water laten van het vlot en het werken op het vlot wordt het gebruik van
  een zwemvest aanbevolen.


Laatste update informatie: 4 mei 2009