Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluit

Autolaadkraan met verreiker

Algemeen

Beschrijving:
Multifunctionele verreikende autolaadkraan voor bevestiging op een vrachtwagen.

Arboverbetering:
Terugdringen van (handmatig) transport (horizontaal en verticaal).

Introductiejaar:
1995

Fabrikaat:
Fassi F330.24.L304

Leverancier:
De Jong IJmuiden
Velsen Noord
Tel: 0251- 22 92 59
info@fassi.nl
www.dejongijmuiden.nl

Prijsindicatie:
Prijs afhankelijk van type en benodigde tilcapaciteit

Leveranciers van soortgelijke producten:
Breed scala van fabrikaten en capaciteiten o.a.
TTN Ederveen BV
Tel: 0318 - 57 37 83
www.ttnederveen.nl

Technisch

Productomschrijving:
De verreikende kraan met aftop-mogelijkheid via een jib is in zeer veel uitvoeringen en capaciteiten verkrijgbaar. Voor het afzetten van een last in of op een gebouw is het aftoppen van belang. Alle bewegingen worden bewerkstelligd door hydrotechniek. Het werkingsprincipe van de verreiker maakt het mogelijk lasten door gevelopeningen te steken en kort achter de gevellijn af te zetten. De bediening vindt plaats door middel van een afstandsbediening.

Gebruik:
Veelal worden bouwmaterialen aangeleverd door de leverancier van de materialen. Een juiste plaatsing van de bouwmaterialen op de bouwplaats vindt daardoor niet altijd plaats.
Voor het bouwplaatstransport wordt de bouwkraan of bijvoorbeeld een verreiker ingezet. Bij kleinere projecten en bij renovatie zijn deze hijsmiddelen minder vaak aanwezig.

Specificaties:
- Hefcapaciteit van deze uitvoering met jip is 15 tonmeter.
- Bij een maximale hefhoogte/heflengte van 26 m is de capaciteit dan 250 kg.
- Hoofdafmetingen zijn afhankelijk van het type vrachtwagen waarop de hijsarm
  is gemonteerd.
- Eigen gewicht hijsarm: 5.000 kg
- Materiaalsoort: staal

Effecten

Arbo effecten:
Met de autolaadkraan kunnen de materialen zo dicht mogelijk bij de verwerkingsplaats neergezet kunnen worden. Het transporteren van materialen op de bouwplaats is afhankelijk van het type materiaal vaak zwaar en levert in sommige gevallen zelfs een grotere fysieke belasting op dan de verwerking van de materialen. Direct op de juiste plaats neerzetten van de materialen kan daarom een grote vermindering van de fysieke belasting opleveren. Dit betreft zowel de mechanische belasting van rug, schouders, armen en nek, als de belasting van hart en longen.
In bepaalde gevallen kan de laadkraan direct worden ingezet voor het plaatsen en stellen van zware bouwonderdelen, bijvoorbeeld glas, kozijnen en lateien.

Efficiency effecten:
Het laden en lossen gaat met de kraan altijd sneller dan met de hand. De kraan kan ook gehuurd worden en met een goede planning kan in een beperkte huurtijd veel materiaal op de juiste plaats gezet worden.
Met name voor de afbouwbranche of eventueel gespecialiseerde opperbedrijven is dit transportmiddel geschikt.

Randvoorwaarden

Technische:
Redelijke terreinomstandigheden zijn een voorwaarde voor gebruik van de autolaadkraan.
De minimale eis voor de vrachtwagen is een drieassige vrachtwagen / 8 ton.

Organisatorische:
Bediening mag alleen plaatsvinden door een deskundige.
Rekening moet worden gehouden met de bereikbaarheid van de afzetplek in relatie tot de capaciteiten en mogelijkheden van de verreiker. De afzetplek zal moet worden gescreend op geschiktheid voor het neerzetten van grotere en zwaardere lasten.
De vrachtwagen moet voldoende manoeuvreermogelijkheden hebben. Belangrijk is dan dat de leverancier wordt ge´nstrueerd over de juiste plaatsing, stand en volgorde van de materialen, zodat verder transport zo veel mogelijk wordt vermeden.


Laatste update informatie: 4 mei 2009